Pages

Monday, February 27, 2012

21 Agustos 2008 Sicilya yollarinda

21 Agustos:
Pozisyon : 38.34.216 N, 09.05.182 E (sabah 9.15)

Gece pek ruzgar yoktu, o yuzden fazla ilerleyemedik. Sabah 4'ten 9'a kadar 2-3 mil ancak geldik. Saat 9'dan sonra yakitimiz ruzgarin biraz uflemeye baslamasiyla okuzumuzu umutla aciyoruz, ana yelkenimizi de basiyoruz. Okuzumuz cok iyi cekiyor masallah, niye simdiye kadar bunu kesfetmemisiz ki! Bu hafif ruzgarda bile gayet guzel goturuyor tekneyi.
Heyecanimiz cok uzun surmuyor, ruzgar tamamen kesildigi icin saat 12 civari motora kuvvet demek zorunda kaliyoruz. 2 saat calistirdiktan sonra, denizin uzerinde kipirtilar belirince hemen motoru durdurduk, okuzu denemek icin en ufak bir firsati dahi kacirmak istemiyoruz. Butun gun ruzgarin basibos esip surekli yon degistirmesinden dolayi, kavanca atmakla gecti gunumuz. Zaman zaman da ayi bacagi yaparak ilerledik.

Bilmeyenler icin ayi bacaginin tarifi:
Malzemeler:
-1 adet ana yelken
-1 adet cenova(buyukce olursa daha iyi)
-1 adet spinnaker pole(balon gonderi)
-1 adet yelken diregi
-2 adet halka( yelken direginin iki yanina monte edilmis, balon gonderini farkli kavancalarda uygun tarafa ilistirmek icin )
-Aldigi kadar pupa ruzgari ( yani arkadan gelen ruzgar)

Tarif:
-Ana yelken ruzgarin durumuna gore bir tarafa basili olmali (sancak ya da iskele)
-Spinnaker pole'un bir ucu direge tutturulur(ana yelkenin acik oldugu yonun zit yonu-cenovayi acmayi planladiginiz taraf) diger ucu ise cenovanin alt arka ucuna  (iskota deligi) takilir. Amac yelkenin iskota ucunun mumkun oldugunca direkten uzakta ve gergin kalmasini saglayarak, ruzgar alan yuzeyi arttirmak.

Bu gonderi kullanma isi hosumuza gitti, cunku gorulur ve hissedilir bir sekilde hizimizi olumlu etkiliyor. Yalniz ufak bir sorunumuz var, bizim halkalardan bir tanesi kirik. Bugune kadar guvertede yatip duran bu gonderle isimiz olmadigi icin halkanin eksikligi bizi rahatsiz etmiyordu. Elimizde tek halka oldugu icin her kavancada(oynak Akdeniz ruzgarinin her yon degistirmesinde)onu yerinden cikarip kullanilacagi tarafa takmak zorundayiz(cok uzun olmasa da sonucta ugrastiriyor, sopayi cikar, vidalari sok, diger tarafa vidala, sopayi tak).
Bizim gonder teleskopik olmasina ragmen icindeki mekanizmasi calismiyordu, kaptan birbiri icine gecen borulari vidalayarak gonderin uzun durumda kalmasini sagladi.(her kullanim sonunda bu vidalar sokulerek(2)sopa kisaltilip yerine konuyor)

Ayi bacagi bu sekilde arkadan gelen hafif ruzgardan en etkili bicimde yararlanmayi sagliyor ama tekneye biraz yalpa yaptiriyor( ruzgar ve hizimiz gercekten fazla olmadigindan dikkatimizi cekmesine ragmen rahatsiz etmedi bizi). Usta yelkenciler bunun caresini mutlaka biliyorlardir, merak eden olursa Sadun Boro'nun Pupa Yelken kitabini okusun.Pek emin olmamakla beraber saniriz ustadimiz bu konuya parmak basmisti kitabinda. Bu vesileyle kendisine sevgi ve saygilarimizi iletiyoruz.

Gece 12'de ruzgar kaldi. Butun gun calismayla gectigi icin, biz de bunu firsat bilip  bir kac saat yatiyoruz.


No comments:

Post a Comment