Pages

Tuesday, October 20, 2009

11-20 Haziran Git git bitmez!

Bulutlardan ve havadan endişeli kaptan

Müthiş bir gün batımı

11 Haziran:
Pozisyon: 36.07.160N, 55.41.092W

Gece 0315 gibi heave-to dan çıkıp yola koyulduk. Biz rüzgar artacak diye beklerken tersine az rüzgar var. Galiba boş yere korktuk.Gün içinde barometre önce yükseldi, sonra düştü. Yavaş da olsa yola devame ettik. Akşamüstü Herb saatinden sonra bir daha gerildik. Kuzeyden gelen rüzgar artıyor gibi, deniz hareketli. Dursak mı gitsek mi kararsızlığını tekrar yaşadıktan sonra heave-to yapıyoruz. Bütün gece tangır tungur seslerle geçti, uyumak mümkün değil. Batıya doğru sürükleniyoruz.

12 Haziran:
Pozisyon: 35.46.617N, 54.13.534W

Herb 35’in üstüne çıkmayın diye bas bas bağırıyordu ama geri gitmek istemedik. Gece 0400 heave-to dan çıktık, yola koyulduk. Akşama kadar tıngır mıngır gittik, saat 2015 gibi rüzgarın cok azalmasiyla yeniden heave-to yapmak zorunda kaldık. (hem teknedeki rahatsiz edici gurultuleri azaltmak hemde tekrar batiya suruklenmemek icin olsa gerek,su anda neden bunu yaptigimizi tam hatirlamiyoruz)

13 Haziran:
Pozisyon: 35.58.400N, 52.37.745W

Sabaha karşı rüzgar çıktı, yelkenleri bastık. 6.5-7 knot hız yaptık. Ama fazla uzun sürmedi, 2 saat gittik gitmedik, rüzgar kaldı. Hava yağmurlu, ama deniz güzel. Bulutlar geçiyor, Bir bulut üstümüze gelince rüzgar birden kuvvetleniyor, geçince durur gibi oluyor, böyle bütün gün az gittik, uz gittik, dalga boyu yol gittik. Akşam ana yelkeni indirdik, ne olur ne olmaz, çok acaip bir gökyüzü.

14 Haziran:
Pozisyon:36.10.777N,51.12.503W

Sabahtan itibaren resmen maymun olduk. Yelkenleri aç kapa, habire trim et, fırtına gerçekten de tepemizde oluştu. Birbiri arkası sağanaklar(squall) yiyoruz. Kimisi sagimizdan solumuzdan gecip gidiyor, kimisi tepemizde patliyor. Kaptan iyice sinirli, havuzlukta oturup koca kara bulutlari seyrediyor ve kendince tahmin yurutuyor;ustumuze gelecek mi, dokunmadan gececek mi. Artik yelkenle oynamaktan bikti. Her seferinde direge git gel, gercekten insanda enerji birakmiyor. Kavanca at, tremola at, egitim gunu gibiydi. Bir ara hic yelkensiz otopilotta 4-4,5 knot hiz bile yaptik.Gece olunca tum yelkenleri deli baglar gibi bagladik, dumeni de kilitleyip kamaraya cekildik. Butun gunku mucadeleden sonra bogusacak enerjimiz yok artik. Radarin alarmini kurup, nobetlese kestirdik. Tekne orkestrasi her zamanki gibi is basindaydi: cat pat caldirt tingirt, tak tuk....

15 Haziran:
Pozisyon: 36.18.574N, 49.57.223

Hava biraz sakinledi, 20-25 knota dustu gibi gorunuyor. Ruzgarolcer olmayinca ancak goruntuyle karar veriyoruz. Tingir mingir yola devam. Yolu ancak yariladik sayilir, eger boyle giderse 1 ay surecek, bizimkiler meraktan olecek :(

16 Haziran:
Pozisyon:36.12.103N, 48.01.226W

Barometre hizla yukseliyor, ruzgar daha efendi esmeye basladi, ana yelkeni de actik.

17 Haziran:
Pozisyon:36.09.850N, 46.07.384W

Gece heave-to yapmistik, sabah otopilot iyice tutmaz oldu, ana yelkeni de indirdik. Gun icinde zaman zaman suruklendik, bir ara ana yelkeni bastik ama ruzgarin tadi yok. Aksam ruzgar kaldi.

18 Haziran:
Pozisyon:36.00.425N, 45.25.190W

Gece bir ara ruzgar cikar gibi oldu. Kulagimiz seste, kalkip yelkeni bastik, ama ruzgar kararsizdi, 1 saat gecmeden indirdik. Sabah daha guzeldi, tum yelkenler acik, iyi yol yaptik.

Günler hızla geçiyor, uzun suredir bizden haber alamayanlarin ruh halini dusununce icimiz sıkılıyor. Bir de kuruntu yapıyor insan, sanki oradakilere birsey olacakmis da haberimiz olmayacakmis gibi. Hergun binbir cesit ruya gorup, acaba birsey mi oldu diyoruz. Okyanus ucsuz bucaksiz, insan zaman kavramını yitiriyor, logbook olmasa gunlerin hic farkinda degiliz. Kamera cekimlerinde surekli soruyoruz "bugun ayin kaci" diye. Karayla tek baglantimiz hergun dinledigimiz radyo. Herb'ü takip ediyoruz. Baska birsey degil de adam aramizi bozacak, hergun onun yuzunden bir gerginlik yasiyoruz. Kaptan sinir oluyor Herb'e(her gun bir gun once verdigi bilgiyi tekrarladigi icin), dinlemek istemiyor, ben de dinleyelim, adam ne öneriyor bakalım, kim ne kadar yol gitti duyalım istiyorum, fırtına konusunda uyarıları kaçırmayalım diyorum. Adamin laflarini ezberledik, radyo tiyatrosu dinler gibi dinliyoruz, hakkaten de biraz psikopat gibi biri. Kendi onerilerini dinlemeyip kendi yoluna gidenlere verip veristiriyor, beni dinlemezseniz boyle olur iste, oh olsun, tadinda gondermeler yapiyor. Herkes o nereye git derse oraya gitsin istiyor. Bize de eglence oluyor:)

Bu arada bugun asure yaptik. Iyi beslenmemiz lazim ama stoklar gitgide azaliyor, hele cesit cok sinirli. Asure yaptim ama tam kaptana uzatacakken teknenin bir yalpasiyla bir tas asure basimdan asagi dokuldu. Kaptan asurenin kayisilari gitti diye cok uzuldu:) Suyumuzu bol kullanmaya korkuyoruz, ne olur ne olmaz, o yuzden boyle durumlarda buz gibi deniz suyuyla yikanip, ustunden 2 bardak tatli suyla durulanmak gerekiyor:) Dustan bol bol akan suyunuzun kiymetini bilin. Azor gecisi sirasinda hava ve deniz suyu da gayet soguk oldugundan sik sik dus alma sansimiz pek olmadi diyebiliriz.

19 Haziran:
Pozisyon: 35.53.365N, 43.18.300W

Gece otopilot tamamen cozuttu. Heave-to yaptik. Sabah fazla ruzgar yokken kaptan dumeni ve otopilotu soktu. Kayışı iyice yipranmis ve yırtılmış. Yedek olarak aldigimiz yeni otopilotun kayışını söküp yeniden yerine taktik. Heave-to'dayken tam istedigimiz yonde suruklenmis olmaktan mutlu olduk.

Bugun hava super. Tum yelkenleri actik(topu topu 2 yelken var), cok guzel gidiyoruz. Keske hergun bu kadar guzel olsa! Asure de yedik, keyfimiz iyice yerine geldi. Yemek cok onemli coook!
Gece kaptan vardiyada diye gidip yattim, bir uyandim bizim vardiyaci narkoz yemis gibi uyuyor, sarsmama ragmen uyanmadi. Gunlerdir dogru duzgun uyumadigi icin artik bayilmis herhalde. Ben vardiyada olsam da o hep tilki uykusunda. Bir de en kucuk bir seyde hemen uyandiriyorum(benim icin endiselenecek malzeme coook!)

20 Haziran:

Pozisyon: 36.47.183N, 41.14.900W

Dun super yelken yaptik, bugun de oyle gidiyor. Insallah Horta'ya kadar boyle gider!

Herb'u dinlemeye devam, teknelerin isimlerini ve pozisyonlarini not aliyoruz, millet ne bicim hizli gidiyor aklimiz almiyor. Bizden 10 gun sonra cikan tekneler arayi kapattilar, biz mi birseyleri yanlis yapiyoruz, nedir bu anlamadik. Bu arada bir tekne kayıpmış, yalnız başına okyanus geçen biri, bununla ilgili duyurular yapılıyor, adamdan günlerdir haber alınamıyormuş(uydu telefonu olmasına rağmen) Mutlaka birşey olduğu düşünülüyor. Amerikan sahil güvenlik telefondan son sinyal alınan yerlerde aramış ama sonuç yok. Teknenin şekli şemali verilip gören olursa bağlantı kurulması söyleniyor. Bunları dinledikçe hem üzülüp hem endişeleniyoruz. İnşallah düşünülen olmamıştır!

4 comments:

1. Süpersiniz...
    Keyifle okuyorum.

Bence problem heave to lar. Galiba sizi fazla yavaşlatıyorlar.

Devamını merakla bekliyoruz.

TANER
    y/y TALYA

ReplyDelete
  2. Sakin havalarda heave-to yapmamizin sebebi on yelkenin agir ve kucuk olusu, yelken yapraklaniyor, tekne zaten bir yere gidemiyor, biz de cat pat gurultuyle ugrasmak yerine heave-to yapiyorduk. Heave to yapmazsan gurultuden durulmuyor, ana yelken, halatlar, mandarlar tam bir orkestra gibi caliyor:) Teknede o kadar cok yuk vardi ki, su kesiminin 10 cm altinda duruyordu, bu da yavaslatiyor. Ikinci kaptan da 5 knot uzeri hiza 7 derece uzeri bayilmaya tahammulu yoktu, biz de gec olsun da guc olmasin dedik:)

3. Nedir bu "heave to" ?

Oldugun yerde dönüp durmakmi?

ReplyDelete
  4. :)) Dogan bey firtinali havada dalgaya ve ruzgara omuz vererek tekneyi parketme olayina heave-to deniyor, Turkcesi faca flok. Oldugun yerde donup durmuyorsun ama bir tarafa dogru hafifce surukleniyorsun(firtina kuvvetliyse suruklenme hizi saatte 1-2 mile cikabiliyor, gorduk bizzat)